NAi Uitgevers
Boeken over architectuur, stedenbouw, landschap, etc. Boeken over beeldende kunst, fotografie, design, nieuwe media, etc. Tijdschriften over architectuur en kunst Zoeken / Fondslijst Bestellen Over ons

Redactie: Jorinde Seijdel, Liesbeth Melis, Pascal Gielen (gastredacteur)
Met bijdragen van: Michael Hardt, Boris Groys, Chantal Mouffe, Thierry de Duve, Simon Sheikh, Brian Holmes, Charles Esche, Maria Hlavajova en Irit Rogoff

Open 16
De kunstbiënnale als globaal fenomeen. Strategieën in neopolitieke tijden

Vormgeving: Thomas Buxó en Klaartje van Eijk, Paperback, Geïllustreerd (zw/w), 128 pagina's, 17 x 24 cm
Nederlandse editie, ISBN 978-90-5662-666-2, € 24,50
Engelse editie, ISBN 978-90-5662-667-9
maart 2009

Open 16 is een coproductie van de Brussel Biënnale, BAM, deBuren, SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte en Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

De Brussel Biënnale vindt plaats van 19 oktober 2008 t/m 4 januari 2009.

Open 16Er is niet alleen een hausse aan internationale kunstbiënnales, de biënnale wordt ook in toenemende mate ingezet voor de ontwikkeling en marketing van steden en regio's.
Om dit te compenseren staat steeds vaker het politieke op de agenda. Kunnen biënnales werkelijk een alternatieve politieke stem vormen? In dit extra jubileumnummer van Open wordt een aantal lezingen gepubliceerd, die gehouden zijn tijdens het debattenprogramma over deze problematiek in oktober 2008 naar aanleiding van de eerste Brussel Biënnale. Met de aanvullende teksten ontstond een 'reader' waarin de biënnale als globaal fenomeen niet alleen vanuit een kunsttheoretisch discours of vanuit de praktijk van de curator, maar ook vanuit meer sociologische en politiekfilosofische vertogen geanalyseerd en benaderd wordt.

Pascal Gielen analyseert de problematische kanten van de kunstbiënnale als globaal fenomeen.
Michael Hardt stelt vragen over de rol van de kunstenaar bij het verspreiden van het gemeenschappelijke.
Chantal Mouffe laat zien hoe artistieke praktijken bestaande machtsstructuren kunnen doorbreken.
Thierry de Duve wil de esthetische waarde van kunst weer onderdeel laten zijn van kunstbeschouwing in een geglobaliseerde wereld. Volgens Boris Groys creëert de biënnale, net als de kunstinstallatie, een ruimte die model staat voor een nieuwe politieke wereldorde.
Simon Sheikh zet het begrip politics of translation in om te ontsnappen aan de neoliberale marktlogica.
Brian Holmes richt zich op het opmerkelijke concept van de zesde Biënnale van Taipei.
Charles Esche en Maria Hlavajova motiveren hun eigen bijdrage aan de Brussel Biënnale.
In het project Geo-Cultures onderzoekt Irit Rogoff de biënnale als plek waar lokale kennis uitgewisseld wordt met omstandigheden elders.

> Meer over Open

> Bestel bij NAi Boekverkopers

NAi Uitgevers Mauritsweg 23, 3012 JR Rotterdam
Tel: 010 - 20 10 133, Fax: 010 - 20 10 130
info@nai010.com